Aansluiten bij de ontdekkingsvreugde van het kind en de leid(st)er, daar kun je als coach een belangrijke rol in spelen!
Training tot coach in de kinderopvang op basis van ervarend leren (branche erkende scholing voor kinderopvang, verzorgd door Albert de Vries Onderzoek in eigen werk). Hij is 31 oktober 2020 gestart, in omgeving Utrecht / Driebergen. Deze training kan ook in-company worden gegeven. Meer info
Klachtenregeling Training tot Coach in de KO 2020
Voor nadere informatie over wat wij bieden kunt u contact opnemen via mail of per telefoon. Zie onderaan de bladzijde.
Mogelijke vraagstukken die u binnen uw organisatie wilt aanpakken:
- We komen veel storend en onbegrepen gedrag tegen bij onze cliënten. Begeleiders komen te vaak in een negatieve handelingsspiraal terecht. Men weet niet hoe met dat gedrag anders om te gaan, dan het af te wijzen. Hoe kunnen we gaan zien dat cliënten initiatief nemen en dat dat te waarderen is? Hoe kunnen we dat initiatief accepteren en creatief versterken?
- We hebben telkens weer leerlingen die niet meekomen met wat wij van ze verwachten. Ze tonen storend of onbegrepen gedrag, hebben weerstand tegen school, spijbelen, zijn onnavolgbaar ziek. Hoe krijgen we daar weer op de voorgrond dat iedere leerling leergierig is, wil leren? Kunnen we zicht krijgen op hoe we bij hen kunnen aansluiten? Heeft iedere leerling een eigen, individuele leerstijl? Hoe kunnen we die leerstijl gaan zien, waarderen en er bij gaan aansluiten?
- Er moet van alles in een organisatie, van binnenuit en van buitenaf. Dat kan bij directie en leidinggevenden het gevoel oproepen dat zij en de organisatie in zijn geheel of op deelterreinen geleefd worden. Tegelijkertijd is, of was, er een ideaal. Hoe kan dat ideaal herontdekt en geconcretiseerd worden?
- Lessen zijn soms zo taai. Het lijkt alsof studenten en leerlingen niet betrokken zijn, niet weten wat ze moeten doen en hun eigen gang gaan. Kan ervarend leren helpen om die gewenste betrokkenheid tot stand te brengen? Hoe kan ik de didaktiek van het ervarend leren binnen de opleiding waarin ik als docent of leidinggevende werk vormgeven?
- Bij de vergaderingen komen agendapunten telkens weer terug, alsof dat wat we besproken en afgesproken hebben niet geweest is. Ook zijn deelnemers te vaak met andere zaken bezig tijdens de vergadering. Hoe krijg ik de deelnemers actiever en meer betrokken?
- We hebben een paar jaar geleden een uitvoerig traject gehad om beleid te formuleren. We moeten nu concluderen dat het beleidsstuk toch gewoon in de la is verdwenen en dat het niet gelukt is het geformuleerde beleid te implementeren. Zijn er andere manieren om beleid in een organisatie te laten leven?
- Intervisie, het meekijken met elkaars werk, blijkt altijd weer interessant. Tegelijkertijd blijft de uitkomst beperkt tot een persoonlijk/emotioneel vlak. Kan ervarend leren helpen om vanuit intervisie ook aan ontwikkeling van het vak, juist in verbinding met een persoonlijke inzet en betrokkenheid, te werken?
- Evalueren blijft bij het afsluiten van een training soms steken in het legen van een prullenbak met alle negatieve belevenissen. Of het blijft steken in een verplicht rondje. Hoe zou je vanuit ervarend leren nu zoiets beetpakken zodat er een constructief toekomstperspectief ontstaat?
- Het is eigenlijk heel raar dat functioneringsgesprekken maar één keer per jaar plaatsvinden. Kun je vanuit ervarend leren een continu en constructief feedback proces vormgeven?
Dit is een greep uit de vraagstukken, waarbij wij betrokken werden om vanuit de methodiek van het ervarend leren tot een aanpak te komen.
We staan open voor uw vraagstelling om te verkennen wat de methodiek van het ervarend leren kan bijdragen aan de beantwoording van uw vraag.